De Nederlandse regering besloot vrijdag om de kilometerheffing in te voeren
per 2011 voor vrachtwagens. Een jaar later moeten ook auto’s per kilometer
betalen.

Vlaanderen besloot in oktober tot kilometerheffing voor vrachtwagens.
Voor personenwagens is nog niets beslist. De heffing volgt op een idee voor
een Belgisch wegenvignet. Dat stuitte op bezwaren van de Europese Commissie.

Het overleg in januari moet ertoe leiden dat het systeem in de hele Benelux
zoveel mogelijk hetzelfde is.

Vlaams premier Peeters staat in eigen land onder druk om op te schieten
met kilometerheffing. Het socialisch Kamerlid Flor Koninckx (Sp.a) wees erop
dat Nederland al wetten aan het wijzigen is en dat dit ook in Vlaanderen nog
moet gebeuren: "We moeten maken dat we de trein niet missen”, zei Koninckx.

Peeters zei dat hij minister Camiel Eurlings (Verkeer) vorige maand nog had
gesproken. Volgens de minister-president wordt er "naar een maximale
afstemming” gestreefd, ook bij de timing.

In België denkt men echter verdeeld over kilometerheffing.
Wallonië wil toch doorgaan met het wegenvignet. Desnoods alleen, liet
minister Michel Daerden onlangs weten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl